כל מה שרצית לדעת על חשבונית מס

הנהלת חשבונות לעסקים היא לא תורה מסיני, אולם יש להתייחס לכמה גורמים טרם התחלת העבודה. להלן הסבר מפורט על כל הנושא של הפקת חשבוניות מס. כל עסקה מחייבת את הצורך להפיק כמה מסמכים וביניהם חשבוניות מס המהוות למעשה דרישה לתשלום. לאחר סיום העבודה או לאחר ההספקה של המוצר, יש לשלוח חשבונית מס, כאשר מדובר בדרישה של העסק מן הלקוח לעמוד בתשלומי הסכום שנקבע מראש.

כיום כל העסקים והתאגידים במדינת ישראל מחויבים על ידי המדינה ורשות המיסים לספק קבלה או חשבוניות מס במסגרת הזמנות או רכישות של שירות מסוים, או במסגרת תשלומים עבור רכישה של רכוש או מוצר מסוים. חשוב לציין שחובה זו חלה על כל העסקים והתאגידים, ללא יוצאים מן הכלל, כך שכל עסק המספק שירות מסוים ומקבל על כך תשלום, נדרש על פי חוק להוציא חשבונית מס מתוך פנקסי חשבונות. חשבוניות אלו מיועדות עבור הלקוח, כמו כן העסק נדרש להוציא חשבונית קבלה במהלך התשלום מתוך פנקסי קבלות.

מה המועד להפקת החשבונית?

במטרה להקל על עסקים קטנים ובינוניים תוקן חוק מס ערך מוסף, התשל"ו 1975. מוסר התשלומים הירוד מהווה כיום את אחת הבעיות המרכזיות והמעיקות ביותר על בעלי עסקים. גופים דוגמת משרדי ממשלה, תאגידים מקומיים כמו חברות חשמל, רשויות מקומיות, קופות חולים, נוטים לדחות את מועד התשלום לספקים ובמקביל מחייבים אותם להוציא חשבונית מס כתנאי לרישום של החוב. כתוצאה, בתי עסק המוציאים חשבוניות נדרשים לדווח לאוצר המדינה ולשלם באופן מיידי ובפרט במועד הדיווח הקרוב, את כל הסכומים של מס הערך המוסף לרבות מקדמות מס הכנסה, ואין זה משנה אם קיבלו את התשלום או לא.

חוק המע"מ אפשר תמיד לבעלי מקצועות חופשיים להוציא חשבונית מיד לאחר קבלת התשלום. תיקון 41 לחוק מע"מ, החל מתחילת שנת 2011 אפשר לנותני שירות מסוימים בעלי מחזור עסקים שנתי שאיננו עולה על 15 מיליון ₪, לדחות את הוצאתה של חשבונית המס עד לקבלת הסכום מן הלקוח.

כיצד ומתי מבטלים חשבונית מס?

ניתן לבטל חשבוניות מס עקב טעות בחשבונית, בפרטי הלקוח או בסכום הכספי, כאשר יש בידנו את המקור של החשבונית. במידה והחשבונית נשלחה כבר ללקוח, ניתן תמיד לבקש את החזרו של מקור החשבונית. בכל אופן מה שחשוב לציין הוא שניתן לבטל את החשבונית רק במידה ויש ברשותנו את המקור, עליו יהיה צורך לרשום בגדול את המילה "מבוטל" ולאחר מכן להצמיד ולתייק את המקור להעתק.

המאמר נכתב בחסות בית לעצמאי